I dessa tider när många av medarbetarna blir tvungna eller väljer att arbeta hemifrån, verksamhetens arbetsuppgifter förändras samt att arbetstiden förminskas kan det vara svårt att ha koll på personalen, dess arbetsbelastning och mående. En del får snabbt ta mer ansvar och en del har för lite att göra.
Utifrån 9 § i Arbetsmiljöverkets föreskrifter om organisatorisk och social arbetsmiljö AFS 2015:5, ska arbetsgivaren se till att arbetsuppgifter och befogenheter inte ger upphov till ohälsosam arbetsbelastning och därför behöver arbetsgivaren kontinuerligt stämma arbetstagarens arbetssituation. Vi hjälper er gärna med att upprätta en enklare medarbetarundersökning för att göra en lägeskontroll och snabbt se vad ni bör lägga främsta fokus på för att få er personal att må och prestera så bra som möjligt. Just nu söker vi 2 ekonomer med sociala skills. Är det du eller kanske någon i din bekantskapskrets? Tveka inte att skicka in din ansökan eller tipsa om den här annonsen!
Följ denna länk för att läsa mer och för att skicka din ansökant: https://norenlindholm.se/jobs/2128-ekonomer-med-sociala-skills-till-eden-co/ Nedsättning av arbetsgivaravgifter
I denna del av regeringens krispaket så finns möjlighet att spara in upp till 5 300 kr per anställd i arbetsgivaravgifter på upp till 30 anställda. Har du mer än 30 anställda? Då får du nyttja sänkningen på max 30 av dina anställda. Detta innebär en maximal besparing på 159 000 kronor i månaden från 1 mars -30/ juni 2020. Skatteverket, som kommer administrera nedsättningen, har bett de som ska använda sig av stödet att vänta med leverans av arbetsgivardeklaration tills efter 6 april då nedsättningen går upp för röstning i riksdagen. Hanteras din lön av vårt löneteam så behöver ni inte vidta någon åtgärd. När propositionen officiellt har röstats igenom i riksdagen så kommer lönerna för mars att köras om så att arbetsgivaravgifterna blir rätt enligt nedsättningen. Därefter deklareras arbetsgivardeklaration på individnivå. Korttidsarbete Arbetsgivaren kan vid behov korttidspermitera personal på tre olika nivåer. Arbetsgivaren får då bidrag från staten för mellan 19 %-50 % av personalkostnaden. Ansökan om korttidspermittering öppnar hos tillväxtverket den 7/4 och kan då sökas retroaktivt från 16/3. Bra att tänka på vid korttidsarbete:
Har ni funderingar kring korttidsarbete så finns det frågor och svar på: www.tillväxtverket.se/om-tillvaxtverket/samlad-information-om-covid-19/korttidsarbete.html Ansvar som arbetsgivare Som arbetsgivare är du skyldig att utföra ett systematiskt arbetsmiljöarbete. I detta ingår föreskrift 2018:4 som handlar om smittrisker. Detta innebär att kartlägga, åtgärda och följa upp samt dokumentera om exponering för smittan skett.
Åtgärder kan .tex. handla om att
Uppföljning handlar om att säkerställa att alla medarbetare följer de åtgärder som vidtagits. Om ni har några frågor kring detta är ni varmt välkomna att kontakta oss! Telefonnummer: 021- 470 35 00 Mail: info@edenco.se Från och med januari 2019 skickas uppgifter på avdragen skatt in varje månad på individnivå. På grund av det kommer inga kontrolluppgifter att skickas ut för 2019. Anställda kan gå in själva på Skatteverkets hemsida och se vilka uppgifter som är lämnade. Följ de enkla stegen nedan för att hitta dina kontrolluppgifter: 1. Logga in på www.skatteverket.se 2. Välj privatfliken: 3. Logga in på Mina sidor: 4. Välj "skatter och deklarationer": 5. Välj "inkomstuppgifter": 6. Välj månad. Väljer man december så ser man en summering för hela 2019:
Vi på Eden & Co har kort sammanfattat regeringens åtgärder under punkterna nedan. Glöm inte att du är varmt välkommen att kontakta oss om du vill ha skräddarsydd hjälp utifrån just din situation och tips på vilka ekonomiska åtgärder du som företagare kan tillämpa i dessa tider.
Korttidspermittering Korttidspermittering är arbete där arbetstiden är kortare än den ordinarie arbetstiden. Arbetsgivarens lönekostnader kan minska med 50%, samtidigt som arbetstagaren får 90% av sin lön. Syftet med detta förslag är att drabbade företag ska kunna behålla personalen och kunna återgå till det normala när situationen börjar återgå till det vanliga igen. Du som arbetsgivare kan tänka på att förbereda dig genom att se till att du har stöd för korttidspermittering. Det kan du göra i centrala och lokala kollektivavtal. Om företaget inte har kollektivavtal så ska det finnas ett skriftligt avtal med minst 70% av arbetstagarna. Ansökan för korttidspermittering öppnar 7 april 2020 och görs via www.tillvaxtverket.se. Notera att perioden som stödet kan omfatta gäller från den 16 mars 2020 och i 6 månader fram med möjlighet att söka om ytterligare 3 månader. Lönetaket för korttidspermittering är 44 000kr i månaden. För inkomsttagare som tjänar mer än det kommer inkomsten fortfarande att räknas på 44 000kr. Den myndighet som kommer att ansvara för att handlägga och besluta om stöd vid korttidsarbete är Tillväxtverket. Likviditetsförstärkning via skattekontot Ett förslag från regeringen är att införa likviditetsförstärkning via skattekontot. Företag kan genom detta ansöka om att få anstånd med betalning av arbetsgivaravgifter, preliminärskatt på lön och moms (oavsett om momsen betalas månadsvis eller kvartalsvis). Anståndet kommer då att omfatta tre månaders skatteinbetalningar, och lämnas under längst 12 månader. Detta förslag föreslås träda i kraft 7 april 2020 och kan tillämpas retroaktivt från 1 januari 2020. Det vill säga, har ett företag betalat skatt för januari till mars kan de få skatten återbetald från Skatteverket. Notera att det kommer vara en anståndsavgift som utgår med 0,3% av anståndsbeloppet per månad utöver kostnadsräntan på skattekontot. Anståndet kommer inte att beviljas för företag med skatteskulder eller företag som misskött sin ekonomi. Ansök på Skatteverkets hemsida via länken: https://www.skatteverket.se/privat/etjansterochblanketter/blanketterbroschyrer/blanketter/info/4305.4.39f16f103821c58f680006644.html Slopat karensavdrag Regeringen har nu slopat karensavdraget som en följd av Coronaläget. Notera att du som arbetsgivare ska göra karensavdraget som vanligt. Det är istället den anställde som får söka retroaktiv ersättning för den första sjukdagen hos Försäkringskassan. Detta gäller från och med 11 mars och till och med 31a maj 2020. Även egenföretagare kommer att kompenseras för en karensdag. Slopat krav på läkarintyg Från och med 13 mars 2020 har kravet på läkarintyg slopats. Denna åtgärd innebär att den som är sjuk kan stanna hemma från jobbet i upp till 14 dagar utan läkarintyg. Detta gäller inte bara om du har covid-19, utan vilken sjukdom som helst. Syftet med detta är att minimera riskerna för att smitta sprids samt för att minska belastningen på hälso- och sjukvården. Du som arbetsgivare behöver alltså inte administrera något läkarintyg, och du som arbetstagare behöver inte lämna in något. Observera att staten kommer stå för arbetsgivarens sjuklönekostnader i april och maj. Prop. 2019/20:132 Läs regeringens proposition 2019/20:132 här: https://www.regeringen.se/495045/contentassets/de357caa6b1343b1b369a8fc85dca211/extra-andringsbudget-for-2020---atgarder-med-anledning-av-coronaviruset-prop.-201920132.pdf.pdf.pdf Eden tipsar! Årsredovisning Om ditt företag påverkas väsentligt till följd av Coronasmittan så vill vi upplysa om att detta är något som är relevant att ta upp i förvaltningsberättelsen om årsredovisningen inte är inlämnad än. I ett pressmeddelande 11 februari redovisar Skatteverket att de i år kommer att granska privata kostnader och oredovisade förmåner i företag.
Städ- och transportbranschen kommer att vara i fokus i insatserna mot svartarbete och andra brott. Bland små- och medelstora företag är just privata kostnader och oredovisade förmåner de vanligaste orsakerna till att företaget får höjd skatt. 4 av 10 företag gör fel och de felen beräknas att uppgå till cirka 8 miljarder kronor om året. I år kommer företagsägda bilar och fastigheter med höga förmåns- och taxeringsvärden att kontrolleras. Vidare fortsätter arbetet mot identitetsrelaterat fusk och välfärdsbrottslighet. Det kommer att ske en ökning i arbetet mot penningtvätt. Vad är ett traktamente?
Ett traktamente är en skattefri ersättning för utgifter du har under din tjänsteresa. Det kan till exempel vara kostnader för mat och boende. För att få rätt till schablonbeloppen för skattefritt traktamente behöver följande villkor vara uppfyllda: -Minst en övernattning under resan -Avståndet ska vara minst 50 km från arbetsplatsen och 50 km från ditt hem -Resan måste vara en tjänsteresa Vad är en tjänsteresa? En resa som arbetsgivaren beordrat dig att göra för att arbeta för arbetsgivarens räkning. Platsen ska då vara på en annan plats. Traktamente för resor år 2020: Heldag: 240 kr Halvdag: 120 kr Husrum/boende: 120 kr Vad räknas som en halv dag? En halv dag gäller för dagen före avresa som startar från klockan 12.00 eller senare och dagen man kommer hem avslutas klockan 19.00 eller tidigare. Utlandstraktamente: Vid arbete utomlands eller en tjänsteresa utomlands har man rätt till skattefri ersättning för alla levnadskostnader som uppstår. Det kan till exempel vara mat och valutaväxling. Här gäller fortfarande kraven för traktamente, det vill säga att det är en tjänsteresa som är minst 50 km från arbetsplatsen och hemmet samt innebära minst en övernattning. Observera att det skattefria traktamentet reduceras till 70% av maximibeloppet efter 3 månader. Här vill vi tipsa om Skatteverkets tabell för utlandstraktamenten år 2020: https://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/traktamente/utlandstraktamente.4.2b543913a42158acf800016035.html Vill du veta mer om traktamenten? Kontakta oss! Vilka avdrag får du som företagare göra? Vad ska man tänka på? - Kostnaden ska ha en direkt relation till verksamheten. Den ska kunna leda till intäkter till företaget. -Fakturan ska vara ställd till företaget (inte dig som privatperson) -Om företaget utökar sin verksamhet så behöver du uppdatera företagets SNI-kod hos Skatteverket. Det är den koden som beskriver vilken typ av verksamhet företaget bedriver. Några vanliga avdrag: Motion och friskvård Friskvårdsbidraget får vara upp till cirka 5000 kr inkl. moms per anställd för att det ska vara skattefritt för den anställde. Numera får man även dra av för golf och ridlektioner. Men övrig lyxbetonad friskvård är inte avdragsgill. Utbildning Kostnader för utbildning och kurser får man dra av så länge de är till nytta för företaget och inte gynnar dig eller dina anställda mer privat. Outsorcing Bland annat redovisning och lön är konsulttjänster som är fullt avdragsgilla. Arbetskläder Här gäller det att hålla koll på vad som är avdragsgillt eller inte. Ett krav är att arbetskläderna är anpassade för tjänsten och inte kan användas privat. Exempel på arbetskläder som är avdragsgilla är kläder till personal inom vården eller restaurang. Om man till exempel köper in en kostym som även går att bäras privat så gäller det att företagets logga är tydlig och sitter permanent på klädesplagget. Representation Mat och dryck är endast avdragsgilla om det rör sig om enklare förtäring, till exempel alkoholfri dryck, kaffe, kakor och enklare smörgåsar av mindre värde. Mindre värde räknas som 60 kr per person. Om utgifterna överstiger 60 kr per person får man inte göra avdrag för något belopp alls. Man får dra av ingående moms för måltider upp till 300 kr exkl. moms per person och per tillfälle. Viktigt att notera är att representationen måste ha ett omedelbart samband med verksamheten för att du ska få göra avdrag över huvud taget. Representation och konferens
Har du koll på vilka avdrag du får göra? Kanske bjuder du en kund på lunch eller tar med personalen på konferens? Sedan 2017 räknas inte längre representation som en avdragsgill kostnad. Däremot får man oftast göra vissa avdrag. När får man göra avdrag för representation? Man får gör avdrag för representation om den har ett omedelbart samband med verksamheten. För att få dra av momsen så ska företaget ha rätt till att vara skyldig att betala eller få tillbaka moms. Avdragsgill representation Avdraget gäller bara förfriskningar och enklare förtäring upp till 60 kronor per person. Till exempel alkoholfri dryck, kaffe, te, kakor och enklare smörgås. Får man dra av moms på representation? Man får dra av för måltider i samband med representation. Hela momsbeloppet får dras av upp till en kostnad av 300kr, exklusive moms per person och tillfälle. Dricks ingår inte i underlaget för momsberäkning. Extern och intern representation Extern representation gäller när man bjuder personer utanför företaget. Till exempel kunder, potentiella kunder eller för att upprätthålla en affäresrelation. Intern representation är när man bjuder företagets anställda på till exempel personalfest. Konferens För att en konferensresa ska vara skattefri så ska dessa krav uppfyllas: -Minst 6 timmar per dag ska innehålla effektivt arbete -Om konferensen pågår i en vecka så ska minst 30 timmar bestå av effektivt arbete -Konferensresan får inte innehålla för stor del nöje eller avkoppling, detta pga att den anställde kan behövas förmånsbeskattas då I september i år kom ett förslag från regeringen angående sänkt krav på aktiekapital för privata aktiebolag. Sänkningen ska halveras från 50 000kr till 25 000kr.
Lagändringen förväntas träda i kraft 1 januari 2020 och har som syfte att göra aktiebolagsformen mer tillgänglig. Det ska innebära en större flexibilitet för de små och växande företagen i Sverige. För att starta ett privat aktiebolag idag krävs det att man investerar minst 50 000kr i aktiekapital. Regeringen vill underlätta för företagare inom branscher där kapitalbehovet kan vara lägre än i andra branscher, vilket kan vara till nytta för många tjänste- och kunskapsföretag. För publika aktiebolag föreslås inte någon ändring, utan aktiekapitalet uppgår till minst 500 000 kr Läs mer om förslaget på regeringens hemsida: https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2019/09/sankt-krav-pa-aktiekapital-gor-aktiebolagsformen-mer-tillganglig/ |